Svärdet och spiran

Stormakternas tid & maktens skördar
Jag är helt betagen i denna bok!
Aldrig har jag läst en sådan skildring förut och jag var lite tveksam innan eftersom Ken Follett skriver deckare. Den har allt, intriger, strider, riddare o kungar, munkar o präster, kärlek o svek, sex o passion!
Den fullkomligt tar andan ur en.
 Jag kommer se med nya ögon på varje kyrka och katedral jag nånsin stöter på framöver. Jag kommer kunna föreställa mig vilket hårt liv de levde och hårt slit det tog för att bygga dessa ståtliga byggnader. 

Svärdet och spiran, kom ut första gången 1989 och är en äventyrsroman av samma storslagna dimensioner som en medeltida katedral.
Med bred pensel målar Ken Follett upp medeltidens myllrande och färgstarka värld av bönder och herrar, riddare och munkar. 1100-talets grymma värld där skampålen stod mitt på torget, där varje sår var dödshotande och barnen fick svälta ihjäl. En värld av makthunger, religiös fanatism, skönhetstörst, okunskap och vanliga hyggliga människors försök att klara sig från den ena dagen till den andra. I en berättelse som sträcker sig över en mansålder skildrar Follett hur människorna i Kingsbridge tar sig an det väldiga projektet att resa kristenhetens högsta katedral.

Mustigt och rättframt skildras hur den styvnackade prior Philip och hans byggmästare Tom styr Kingsbridge förbi alla tidens blodiga blindskär i form av politiska intriger, hungersnöd, inbördeskrig, besynnerliga teologiska tvister och adelns hänsynslösa utnyttjande av sina bönder. Samtidigt som bygget växer sig allt högre, pågår det mänskliga livet som alltid, med kärlek, åtrå, nyfikenhet, avundsjuka och hat.

Hoppas filmen blir lika bra som boken.. Filmen gick ju på Tv nu i julhelgen men jag såg den inte eftersom jag jobbade. Har nu köpt hem den och tänkte boka soffan på söndag och iallafall se ett par avsnitt...


Ordet är ditt! ♥
Postat av: Tiiza

Det va den boken du läste när du var här?

2012-01-25 @ 21:08:42
URL: http://tiiza.blogg.se/

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0