Bluff-faktura från företaget Pitacassi
Räkningen kom igår och tösen som fick den blev inte glad !!
Tur att vi var uppmärksamma och INTE betalade den !
Idag stod detta i Aftonbladet :
Hundratals lurade via Facebooktester
– Det är tester som konsumenten kommit in på via Facebook, säger juristen Eva Moberg vid Konsumentverket.
Bara sedan i måndags har 75 personer anmält företaget Pitacassi till Konsumentverket. Konsument Europa har tagit emot ytterligare 52 anmälningar denna vecka.
Hotfulla fakturor
Anmälarna har via Facebook klickat in på tester vid namn mypersonalitytest och dictatortest. Där har de fått svara på frågor och uppgett personnummer, telefonnummer och i vissa fall e-postadress för att få tillgång till resultatet.
– Sedan har de fått hem fakturor, i vissa fall är de ganska hotfulla med röda lappar och redan vid första fakturan finns hot om betalninganmärkningar om man inte betalar, säger Eva Moberg, jurist vid Konsumentverket.
Sedan i somras har Konsumentverket tagit emot 171 anmälningar.
– Konsumenten har använt tjänsten utan att förstå att det kostar pengar, dessutom är den informationen otydlig. Man har ångerrätt även på nätet, men i vissa fall har den avtalats bort, säger Eva Moberg.
Bestrid fakturor
Breven och testen är på svenska, men enligt Eva Moberg är det ett slovakiskt företag.
– Det är svårt att komma åt den här typen av företag, men eftersom deras tjänster är riktade mot svenska konsumenter har vi kontaktat Slovakien och försöker få tag i företaget, säger Eva Moberg
Hon rekommenderar användare av tester att vara medvetna om att allt inte är gratis på nätet. Konsumentverket uppmanar också användare att inte uppge personuppgifter och telefonnummer på okända webbsidor.
– De som fått fakturor som de känner att de inte har beställt ska bestrida dem. Ta kopior på all korrespondens, säger Eva Moberg.
Har du fått en faktura från Pitacassi?
Så här gör du:
Du behöver aldrig betala för en tjänst som du inte har beställt.
Om du har fått en faktura som gäller en Internettjänst du inte har beställt ska du bestrida fakturan. Det innebär att du skriver till företaget och berättar att du anser att fakturan är felaktig.
Företaget måste kunna bevisa att du är skyldig att betala.
Bilden är tagen hos en annan som fått en sådan här faktura, "vår" var på 399 :-

Hej,
Min grabb fick också en faktura på 399 kr som han bestred via ett email till support@pitacassi.co.cc ,
men igår kom det en påminnelse faktura på 449 kr.
Tänkte höre hur ni bestred era fakturor via ett email till support@pitacassi.co.cc
eller skrev ni ett "riktigt" brev till adressen i Slovakien ?
(Har inte sett något fax-nummer till dom)
MVH
Anders
PS. Tragiskt att det ska vara så svårt att sätta dit dessa internet-parasiter :-(
Hej mitt namn är Marcus, 21 år! jag har också råkat ut för exakt samma sak, men vet inte riktigt hur jag ska bestrida :( vore jätte glad om du/ni ville hjälpa mig på något sätt?
Tack på förhand
Marcus