Potensgivarna

Chefen kom med ett firnuligt leende på läpparna efter lunchen härom dagen.. Aha, lunch med maken säger jag.. 
Nä, men jag lyssnar på en så bra bok i bilen, du MÅSTE bara läsa den.. Lydig som jag är så har jag nu gjort det och ja, chefen hade rätt !! 
 
"Potensgivarna"
- Karin Brunk Holmqvist är en helt underbar och kul bok.

Den handlar om två lite egensinniga, men påhittiga systrar som lever ett gemensamt liv i barndomshemmet i Borrby.  Systrarna Svensson,  Tilda och Elidas har båda passerat 70-årsstrecket.
Den ena dagen  är den andra lik tills de får en ny granne,  byrådirektör Alvar Klemens som vänder upp och ner på deras inrutade liv. Nya klänningar inköps i Simrishamn och de glömmer till och med bort att deras bror vill få in dem på hemmet för att ha huset som sommarstuga.

En dag får de se Molins hankatt mer eller mindre kasta sig över Erlandssons honkatt Majsan efter att ha ätit bland Alvars blommor.

När sedan damerna inser att de behöver modernisera hemmet och bygga en vattenklosett börjar en idé ta form...  Kanske kan de tjäna pengar på att sälja potensgivandemedel via ett postorderföretag? Sagt och gjort, och de går från idé till handling och upptäcker att en av deras kunder är en mycket nära bekant... Ja, den kommer från deras bror Rutger i Örebro

Mycket hög skrattfaktor och må-bra-i-magen-känsla, alltså åter igen en helt underbar bok… Eftersom jag själv har jobbat med gamla människor under många år så ser jag verkligen dessa små systrar framför mig och deras undran om nymordenigheter..
Systrarna undrar på ett ställe i boken hur många BYRÅRER men måste sälja för att bli Byrådirektör, som Alvar är.. Många höga skratt har det blivit…

Boken får ¤¤¤¤¤ av fem....


Ordet är ditt! ♥
Postat av: Anna-Karin

Visst är den härlig! Jag lyssnade också på den med ett leende på läpparna och ibland kom jag på mig att gapflabba i min ensamhet!

Vilka tanter!

2010-01-18 @ 09:19:50
URL: http://attanas.blogg.se/

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0