PRL

Var på läkarstationen igår för att kolla upp mina bröst. Som jag berättade härom dagen så har jag ju varit lite orolig några dagar. Tänk om det är cancer i mina bröst.... HJÄLP !!!!
Kom in till en jätte trevlig läkare och jag berättade om mina beskymmer. han sa nästan direkt att han INTE trodde det var något fel på mina bröst utan han trodde det var något som kallas för Prolaktinom.
Orsaken till prolaktinär okändom, Överskott av hormonet prolaktin beror på en ofarlig tumör i hypofysen, som oreglerat bildar hypofyshormonet prolaktin.

Sjukdomen är hos de flesta inte ärftlig. Om prolaktinom utgör en av flera hormonproducerande tumörer hos samma person – bisköldskörteln och hormonella magtarmkanalen är då oftast samtidigt drabbade – kallas sjukdomen multipel endokrin neoplasi (MEN) nr. 1. Denna sjukdom är ärftlig
Prolaktinom är den vanligaste hypofystumören. Årligen drabbas cirka 25 – 50 personer per en miljon invånare av prolaktinom.
Prolaktinom orsakar hos kvinnor menstruationsrubbningar och upphörd menstruation och infertilitet, hos män impotens.

Många får psykiska symptom, som delvis kan kopplas till minskad könshormonbildning. Viktökning förekommer. Om tumören blir stor innan diagnosen ställs, kan detta medföra huvudvärk och synpåverkan. Utan behandling kan brist på könshormon leda till benskörhet och ökad åderförkalkning. 

Ni kan ju tänka er vilken panik jag kunnet fått när han berättar detta.... Men nu hör det till saken att en arbetskollega till mig har denna sjukdom, så jag fick ingen panik alls.  Tack Jonna för att du lyssnade och berättade igår..
Han tog massa prover på mig och kommer att höra av sig så fort provsvaren har kommit. Om det nu visar sig att jag har förhöjda värden så För att hitta hypofystumören genomgår du en magnetkamera undersökning (MR).
Prolaktinom är en ganska ovanlig sjukdom, även om den är vanligast bland hypofystumörer och hur stor sannolikhet är det då att vi är två på samma arbetsplats som har det !?!?  Prolaktinproducerande tumörer är så gott som alltid godartade och det känns ju skönt. Som jag nu måste välja mellan pest eller kolera så väljer jag ju hellre kolera ;)

Nu ska jag ta och samla ihop mina tankar och gå och lägga mig...

Nattnatt


Ordet är ditt! ♥

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0