Våga se, våga bry er !!

Just hemkommen från teatern i Karlskrona och har massa känslor som bubblar inom mig..  Jag hade min Lisa med mig och vi åkte med Susse och en kompis till henne, Linda..
Hade inga jätte förväntningar på teatern men visste ju att den skulle handla om missbruk och barn så jag hade laddat fickan med näsdukar... Det var inte jätte mycket folk, max 50 personer inne i Konserthuset som jag tror iallafall tar minst 500 personer. Men det gjorde absolut ingeting för när väl pjäsen började så satt jag helt förstummad. Islutet av pjäsen rann tårarna hejdlöst ner för kinderna, så näsdukarna kom till användning


"När änglar faller längre ner än botten" handlar om en familj uppdelad i ensamhet. De bär på en livslögn. Drogberoendet sätter familjen i en sträckbänk. Det söndertrasade uttrycket "älska dig själv för att kunna älska" hånler, då  kommer ängel Judas på besök. Ängeln möjliggör en återupplevelse av olika händelser och val i deras liv. Allt eftersom pjäsen fortskrider blir mamman mer och mer inkapabel att upprätthålla sitt liv i förnekelse. Insikterna som en efter en drabbar henne starkt, förlamar och uppmanar till förändring.

När änglar faller längre ner än botten är skriven av Anne-Li Ramirez och teatergruppen OffStockholm spelar den.

Skådespelare:

Kristina Rådström

Rolf Jenner
Maciek van de Graaf
Felix Engström
och barnet på filmen spelas av:

NOA AHLSTRÖM


Nu sitter jag här hemma och försöker samla mina tankar. Vi pratade rätt mycket i bilen på väg hem. En tjej runt  20 årsåldern delade med sig av sitt liv direkt efter teatern. Hon berättade att hon vuxit upp med en missbrukande mamma
men ingen hade hjälpt varken tjejen eller mamman. Hon hade enligt henne själv visat så gott hon kunde att det fanns problem. Hon hade varit det där jobbiga barnet som bara slogs och jävlades med alla, både barn och lärare. Men  ingen hade förstått utan när hon var 12 år sattes hon på behandlingshem och där hade hon varit tils hon hade fyllt 18.

Min uppmaning nu är att ALLA ska bry sig. Bry sig om andras ungar och inte bara sina egna. Bättre att anmäla en gång
för mycket en för lite. Vi MÅSTE våga öppna våra ögon och se... Många tänker nog att de ser fel, tänk om det jag ser är fel. Men hallå, det är väl ändå bättre att anmäla även om man har fel.  Hur ska våra barn kunna lita på oss vuxna om ingen reagerar. Jag reagerar, jag bryr mig och jag är INTE rädd för att anmäla.

I mitt arbete försöker jag verkligen se, se alla barn och ungdomar. Även de där tysta som varken syns eller hörs och jag hoppas verkligen att de känner att jag bryr mig om dem.

Patricia ska se pläsen imorgon med sin klass och jag hoppas att de få möjlighet att diskutera pjäsen efteråt, vi  kommer iallafall göra det här hemma, jag, Patricia och Lisa...

StyrkeKramarTillAllaSomBehöver


Ordet är ditt! ♥
Postat av: Nicole

Jag kommer att auktionera ut ett likadant på min blogg :)

2009-03-08 @ 20:17:52
URL: http://xoxonicole.blogg.se/
Postat av: becciisz

Svar: ja det var skit häftigt :D jag satt nästan längst fram också så det var ju ett mega +!

Det är ju lite skillnad live mot tv :P

Puss

2009-03-08 @ 20:18:56
URL: http://becciisz.blogg.se/

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0