Vems Ansvar ??

Nu har det hänt igen.!
En missbrukare i Ronneby har avlidit av drogen GHB. Förra gången var det en kille i 30 årsåldern som jag själv kännt sedan han bara var en liten kille. Missbruket började tidigt i hans liv och tog allt mera plats han var


När jag sitter här och läser i våra dagstidningar om det som nu har inträffat så blir jag aldelles vansinig på alla inkompetenta människor som lägger skulden på soc och polis... HALLÅ !! Missbrukaren själv då, har han/hon inget ansvar själv..? Jo, det tycker iallafall jag. Visst soc kan låsa in missbrukaren enligt LVM men inte för all framtid. En missbrukare måste ju själv vilja sluta, precis som när jag ska sluta röka. Det är iallafall det närmsta missbruket jag har. Vill jag inte sluta så kan jag inte sluta. Det är ingen som kan tvinga mig till det.
Jag har just pratat med en vän till mig som är FD missbrukare och hon säger också att missbrukaren har också ett ansvar. Man väljer ju själv om man ska ta drogen eller inte, iallafall i det flesta fallen.
Nu misstänks en man för att vara den som hällt i missbrukaren drogen och vad jag har förstått så är det samma man som var inblandad i "Pilens" död.  Sorry, jag har svårt att tro på detta. Att nu en man, själv missbrukare häller GHB i andra missbrukares dryck för att ha ihjäl de. Hallå ?? Då förlorar han ju kunder. Fast om det skulle vara så, så är det givetvis jätte hemskt. För visst är missbrukare också människor och har rätt till ett liv.

Nä, som jag skrev härom dagen så är det dax för ALLA att ta ansvar.
Vi måste vakna och se oss omkring och hjälpa dessa barn och ungdomar som är på väg in i missbrukets djävulska klor..  Vi kan inte lägga ansvaret hos polis och soc, vi måste ALLA göra något..

Jag gör så gott jag kan, vad gör DU ?!?


Ordet är ditt! ♥
Postat av: mickis

Vi alla måste hjälpa våra ungdomar så att de inte väljer droger & att de väntar med alkohol så länge det är möjligt.. alkoholdebuten kryper allt längre ner i åldrarna & det är skrämmande. Detta förstör & ödelägger så många människors liv.. Visst är det så att missbrukaren/människan har ett val.. för när de väl hamnat i beroendets klor är det inte längre så lätt...



Om alla stöttar sina ungdomar & ungdomarna i den närmaste kretsen så borde vi kunna vända trenden..



Hur gamla är dina tonåringar? Mina är 17½ & 15år.



Ha en fin eftermiddag!

KRAM

2009-03-11 @ 13:02:12
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: mickis

Hej igen...

Vad gôtt att ha koll på sina barn.. Det har jag oxå.. Sonen 17½ har fast sällskap sedan 2år tbx. Har har druckit 2ggr & då har han inte ens blivit berusad. 1a ggn han smakde bland kompisar var på skolavslutningen i 1an & då hämtade vi han på kvällen & han jobbade han dagen efter. Sen vet jag att han druckit ett par cider vid ett annat tillfälle.. Han är inte med när det är "supa" på G då stannar de hemma... Han är en kille att lita på :)

Dottern (15år) dricker inte heller & det är jag glad över då det i hennes omgivning finns många som dricker. Hon finns mitt ibland dessa kompisar men svarar alltid när de frågar om hon vill vara med & festa. :-Jag dricker inte.. men hon får vara med ändå & det kan de skratta sig lyckliga för. Hon har fått ta föräldra kontakt efter att det "ballat ur" vid mer än ett tillfälle... Med henne känner jag att hon kan ha svårare att stå emot, eftersom hon är med när det händer.. Men vi stöttar henne & hoppas hon vill & kan stå emot så länge som möjligt.. Hon har ju storebror att luta sig mot...



Vi har många föräldrar runt oss i barnens klasser som beklagar sig om detta problem som alkohol mm är.. Man ska vara glad att man skapat en bra relation med sina barn när de var små.. det är svårt att börja i tonåren... Hellere att ungdomarna är ärliga & säger jag drack två öl än att de måste smyga & inte vågar berätta..



Isomras när vi promenerade med Zingo sprang vi på 5killar som var 14år & hade druckit. 2 av den var redlösa & hamnade tack vare oss på sjukhus. den ena var väldigt illa däran, men båda mår bra idag. De andra 3 killarna var berusade & kunde inte ta ansvar för de andra killarna, ville inte avslöja sig genom att ringa ngn vuxen.. De hade tur att vi kom & att vi inte var rädda för berusade tonåringar.. Deras föräldrar var sååå tacksamma.. Det är viktigt att veta vad ungdomarna gör... För det händer även i de bästa familjerna..Dessa "fina" killar hade delat 5personer på 2 liter!!! vodka!!



Vi hörs kanske igen..

Kram

2009-03-11 @ 14:01:19
URL: http://mermickis.blogspot.com

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0