Gör din plikt.. Gå och RÖSTA !!

En liten historielektion idag också...
Jag tycker det är jätte viktigt att gå och rösta.. Tänk att om jag levt för 100 år sedan hade jag inte fått rösta, bara för att jag är kvinna. Då hade jag inet fått tycka som jag hade velat, utan andra hade bestämt över mig...

Vad är demokrati?

Ordet demokrati kommer från grekiskan och betyder folkstyre. Den grekiska demokratin som tillämpades i Aten 400 år före Kristus var vad man kan kalla direkt demokrati. Folket samlades på en kulle och diskuterade de beslut som skulle fattas. Då fanns inga valda politiker som fattade besluten åt en.


Demokrati i Sverige?

Demokratin i Sverige är inte så gammal. 1892 fanns det 44 kommuner i Sverige där en person hade fler än hälften av alla rösterna i sin kommun. År 1908 representerade riksdagen enbart 10 procent av befolkningen. Det var enbart män med en årsinkomst på minst 800 kronor eller med mark till ett visst värde  som var röstberättigade.

Det var först 1911 som alla svenska män fick rösträtt i Sverige. Då tillkom en halv miljon väljare.

Kvinnor har genom tiderna, oavsett förmögenhet, inte fått rösta. Inte förrän efter den ryska revoludont_forget_to_vote_magnet.jpg image by BEASTMARIOtionen, 1921, fick alla svenska kvinnor rösträtt.

Det dröjde ända fram till 1945 innan allmän rösträtt infördes i Sverige. Då fick även de kvinnor och män som levde på fattigvård (dåtidens socialbidrag) eller som befann sig i personligt konkurstillstånd rösta i allmänna val. Sverige var därmed sist bland de nordiska länderna med att införa allmän rösträtt.


Så nu uppmanar jag ALLA som läser här, att gå och rösta... Även om du inte hittar ett parti som tycker precis som du så är det viktigt att du röstar, t.ex. på något av partierna som kommer närmast eller på partiet som tycker som du i den där frågan du tycker är allra viktigast.
Även om du skulle vara besviken på hur det politiska systemet fungerar idag så är det viktigt att du röstar. Kanske finns det ett parti som försöker rätta till just de brister du tänker på?
För risken är ju rätt stor att de som tycker precis tvärtom går och röstar även om du låter bli. Om de får bestämma helt själva så blir allting antagligen bara ännu värre.

Tänk på detta och gör nu din plikt, din rättighet som vuxen i Sverige !!

Ordet är ditt! ♥
Postat av: Micke

Plikt?

2009-06-07 @ 16:51:07
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Catrin

Plikt är ett etiskt och juridiskt begrepp som betecknar en skyldighet att utföra

2009-06-07 @ 17:30:10
Postat av: tappaintehoppet

Visst har jag röstat, men jag tycker inte bara det är en plikt, utan en rättighet som vi ska vara rädda om. Önskar dig en bra dag!

2009-06-08 @ 09:02:47
URL: http://tappaintehoppet.blogspot.com/

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0