Rassist..... Javisst !!

Christer MattssonVarit på föreläsning i dag där Christer Mattson föreläste om att "Ingen blir nazist över en natt".. Hur bra som helst.. Under två timmar så pratade han om hur vi som pedagoger sak/bör tackla rasism och nazism i klassrummet.. Han var en helt underbar föreläsare...
Han jobbade som lärare i Kunsälv 1995, det år som

John Hron brutalt mördades av två unga nazister. Christer fick då i uppdrag av kommunen att se vad man kunde göra för att lösa problemet med nazismens utbredning i Kungsälv. Politikerna tyckte det var ett nytt problem, men det tyckte inte Christer. Nazismen har funnits sedan 30 talet i Kungsälv och så är det på många ställe i Sverige.. 
Han berättade om hur han jobbat med "extrema" ungdomar sedan dess och hur han lyckats..

Jag vill också lyckas med detta. Skolan jag jobbar på är det rättså mycket rasism.. Tyvärr...
Pratade senast i går med två grabbar om vad rasism är för något..  De tyckte väl att alla var lite rasister.. Vadå LITE rasist sa jag. Man kan inte vara lite rasist, antingen är men det elle så är man inte det.
Jo, men du tycker väl inte om alla utlänningar sa han då. Nä, sa jag men jag tycker inte om alla svenskar heller.. Bara för det är jag ju inte rasist.
För det andra kan jag inte vara rasist, fortsatte jag. Nähä, varför inte det??
Jo, mina barns pappa är inte hel svensk utan är till hälften Jugoslav sa jag. Vilket betyder att mina barn är av utländsk härkomst.. Ååå, det är ju inte samma sak, sa killen. De är ju födda i Sverige och är ju inte mörka. Hmm, sa jag så du menar att man måste vara mörk för att vara utlänning?? Ja, sa de båda två då..
Det är hemskt att två 14 åriga killar tänker så och har sådana värderingar om människor.
För mig spela absolut inte hudfärgen någon roll, ALLA är LIKA VÄRDA... Men vad jag tycker illa om är människor som gör andra människor illa, slåss, ljuger, stjäl och förnedrar. Då spelar ju inte hudfärgen någon roll..

Om ni någon gång får chansen att lyssna på Christer så gör det, även om ni inte är pedagoger.. Han har många ideér hur man kan göra Sverige till ett trevligare ställe att leva på ;)

GodNatt


Ordet är ditt! ♥
Postat av: Elin - Design&Makeup

Det låter väldigt intressant. Jag skulle absolut vilja lyssna på honom.

2009-04-29 @ 00:52:38
URL: http://designandmakeup.se
Postat av: annsan_s

Godmorgon på dig!



Ha en skön Onsdag..Kram

2009-04-29 @ 10:52:22
URL: http://annlouises.webblogg.se/
Postat av: Elin - Design&Makeup

Tackar :)



Detsamma!

2009-04-29 @ 15:11:09
URL: http://designandmakeup.se

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0