ZzZzZzZzZzZz

Trött som en ... ja vad säger man?!?! Jag brukar säga GNU !! Men jag vet inte om de är tröttare än andra djur ;)
ELLER ?!?!
Jag hör ofta människor som säger att de är trötta som en gnu och. Man kan tydligen också vara hungrig som en gnu och längta som en gnu. Varifrån kommer dessa uttryck?

Jag googlade och hamnade på Wikipedia där läste jag lite om detta djur. 
Jag vet nu att det är stora rovdjur som lever i flock i södra och östra Afrika. De äter gräs och söker sig ständigt till nya betesmarker för att hitta föda. Dräktigheten är 9 månader och när kalven kommer ut lär den sig att stå och gå/springa efter ett par minuter. Inom en timme kan den fräsa på lika snabbt som sina föräldrar, så den slipper undan rovdjur.

Så, vad har jag då kommit fram till efter denna undersökning...?
Jo!
Det är klart att en gnu blir trött av att ständigt vara på resande fot för att hitta mat och hävda sig mot andra varelser som vill äta upp en. Denna flykt från faror och färdandet långa sträckor bidrar givetvis till en kurrande mage, gnun måste ju bli jättehungrig! Och självklart längtar en gnu efter gröna sköna lugna områden att bara ströva omkring och få ta det lite lugnt i.

Ganska logiskt, eller hur?

Sedan vill jag tillägga stark som en gnu, lättlärd som en gnu, envis som en gnu, målinriktad som en gnu, hoppfull som en gnu och fantastisk som en gnu.

Heja gnun!

Hmmmm... Skenade visst iväg lite... som vanligt kommer jag inte i säng ikväll heller ! Hahaha !!


Ordet är ditt! ♥
Postat av: Tiiza

mamma.

du har inget liv XD

älskar dig ändå <3

2011-02-17 @ 23:02:27
URL: http://tiiza.blogg.se/
Postat av: liisa - the awesome one

haha, mamma du har inget liv <3

2011-02-17 @ 23:03:55
URL: http://queenofthedamned.webblogg.se/
Postat av: Storebror

Uttrycket “som en gnu” kommer från 1990 då jag och brorsan köpte en Gnu Kinetic snowboard tillsammans. I samband med vår nyvunna entusiasm gjorde vi allt ”som en gnu”, t.ex. slet som en gnu, var hungrig som en gnu… Att uttrycket lyckats övervinna sig själv och dyker upp 20 år senare är helt fantastiskt.

2012-02-17 @ 14:33:59

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0