GODIS !! (Tiza läs längst ner)

och marknads nougat !!
Ikväll, när Lisa kommer hem ska vi göra godis... Lite tidigt och risken är ju rätt stor att det tar slut INNAN jul, men det struntar vi i...

Leilas rocky road,  är världens godaste godis. Jag verkligen älskar detta recept och jag lovar att det kommer att bli en ny godisfavorit för er också!
Ingredienser
600 g mörk kvalitetschoklad 70 % eller vanlig Blockchoklad ;)
Ca 50 g nougat (så blir den inte så stenhård och man slipper tappa tänderna ;) (eget påhitt)
2 påsar dumlekola, jag använder bara 1 påse
2 nävar mini marshmallows eller tomteskumtomtar nu till jul
3 dl salta jordnötter, inte gott enligt mig.....
1 dl skalade pistagenötter
Gör så här
1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Blanda samtliga ingredienser.
3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

Så egentligen är det ju Catrins Rocky Road och inte Leilas då jag lagt till och dragit ifrån lite ;)

Vi ska även göra lite marknadsnougat smakar precis som den nougat som säljs på marknader, fast kanske ännu godare!

Ingredienser
125 g kokosfett

1 3/4 dl vatten
5 dl socker
5 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
4 dl florsocker
Gör så här
1. Lägg i kokosfett i en kastrull och häll i socker och vatten. Rör om tills det har smält ordentligt och börjat koka upp.
2. Blanda ihop mjöl, kakao och florsocker i en skål. När kokosblandningen har kokat upp, häll allt över mjölblandningen, rör om så att allt blandar sig ordentligt.
3. Häll upp i en plåt. Ställ svalt så att det stelnar. Skär i bitar.

Men OJ vad konstigt det kommer att bli att INTE ha Patricia med när vi gör godiset.. SAKNAR henne så mycket att jag har börjat se henne överallt.... Puss på dig min ÄLSKADE unge!! Om 37 dagar får jag krama henne !!

Ordet är ditt! ♥
Postat av: Tiiza

<3

37

<3

2011-12-02 @ 22:23:05
URL: http://tiiza.blogg.se/

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0