AVSLÖJAD !!

Den mystiske snöskulptören som den senaste tiden gäckat kommuninvånarna väljer nu att träda fram.
Hon heter Désirée Kappas och är ronnebybo sedan tre år.


Efter att Sydöstran i går uppmärksammade de stora, ståtliga och detaljrika snöskulpturerna som poppat upp lite varstans runt om i Ronneby spred sig ryktet som en löpeld.
Tipsen haglade in och alla pekade åt samma riktning: Désirée Kappas.
– Jag har gillat att bygga med snö ända sedan min bror tog mig ut en nyårsafton när jag var runt 17. Sedan dess försöker jag komma ut och bygga så fort snön kommer, säger Désirée till Sydöstran.
Vadslagning
Något speciellt konstnärligt tycker hon inte ligger bakom verken som byggts på offentlig plats.
– Det hela startade med ett vad förra året. Vadet gick ut på att jag skulle bygga någonting utanför stadshuset. Men snön smälte bort så det fick bli i år istället.
Resultatet blev Snödamen som under förra veckan satt på en av bänkarna utanför huset. Kommunpersonal letade därefter febrilt för att hitta snömakaren men utan resultat.
Behövde hjälp
Désirée Kappas kunde precis bärga sig i en vecka innan det var dags för räd nummer två. Temperaturen hade under veckan varit för varm men på lördagen stod kvicksilvret precis rätt.
Hon vädjade då efter hjälp via sin facebooksida och tre personer till slöt upp för att hjälpa henne under lördagskvällen.
Men det var också detta som till slut avslöjade henne. Av andra som sedermera såg bilder av snöskulpturerna och vände sig till pressen.
Byggde i timmar
Hursomhelst gav sig Désirée ut tillsammans med sina kamrater Petra, Hannes och Gunnar vid 20-snåret i lördags för att tillverka de tre magnifika kreationerna.
– Vi hade så roligt att vi glömde bort tiden, vi höll på till runt klockan 01 och det hela slutade i snöbollskrig.
Och det är just det budskapet som Désirée vill förmedla med skulpturerna – något oväntat som får gemene man att dra på smilbanden.
Våga vara glad
– Jag tycker folk ska vara glada och våga komma i kontakt med sin barnsliga sida. Jag vill också visa att snö inte enbart betyder trafikkaos och allmänna bekymmer, förklarar Désirée.
Désirée Kappas kom till Sverige för snart fyra år sedan. Hon flyttade från Tyskland för jobbets skull. I Ronneby trivs hon bra och hon hoppas nu att invånarna ska gå man ur huse för att leka med snön.
– Även om jag hållit på med keramik och målat i hela mitt liv är det ganska enkelt att skapa av snö. Vem som helst kan göra det, bara man vågar prova, säger hon.

Ordet är ditt! ♥

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0