Duvemåla med rödskinn

Bubblig i magen.....

Ingen kul känsla alls... Åt nog lite för mycket matjesill idag.. Nästan ett helt fiskstim... Blubb blubb...


Söndag = loppis.. ;) Fyndade idag till Lisa ett par lagom slitna gröna converse för 10 kronor.. Hmmmm.. gick ju liksom inte att pruta vilket jag annars alltid gör.. Lisa var hel nöjd när jag kom hem...
Fick även med mig en helkroppsspegel som jag snabbt målade om från mörkbrun till ljusgrå.. Den ska senare hänga på Lisas nya rum...

Resten av dagen har jag tillbringat framför tvn och strykbrädan.. Två veckors tvätt skule ju strykas.. Mindre skoj..
Men när man står framför tvn och 6 timmars film så går det lite lättare..

Det blev idag Utvandrarna och Nybyggarna...
Filmen Utvandrarna bygger på Willhelm Mobergs roman med samma namn och handlar om hur en grupp på sexton personer utvandrar från Ljuders socken i steniga Småland på 1800-talet, i spetsen för äventyret står de envise Karl-Oskar Nilsson och hans familj. Efter många långa och tragiska skördeår bestämmer sig de för att söka lyckan i det omtalade "Amerikat", de ger sig av och på resan dit stöter de på fler problem än vad det någonsin kunnat ana.

Och så går resan av, med briggen Charlotta så flyter de sakta iväg mot Amerika, men under resan drabbas den ena och den andra av sjukdomar och det är här filmen tar fart.....
Nybyggarna är uppföljaren till Utvandrarna.

Karl Oskar och Kristina har nått fram till Amerika. Vid den vackra sjön Ki-Chi-Saga bygger Karl Oskar sitt hus. Här ska han bosätta sig och här ska hans barn växa upp. Men de får slita hårt, kämpa för att överleva hårda vintrar, indianer och sin längtan efter "det gamla landet".....

Tycker det e super skoj att se gamla filmer som skildrar hur det var förr.... I nybyggarna får de äntligen sitt brev från Sverige, ett brev de väntat på i över ett år... Ett år.. Jag blir iriterrad om jag inte får svar på 10 minuter.. Snacka om att tiderna har förändrats och tålamodet har sjunkit till 0 ....
Har ni inte sett filmerna så gör det, de är verkligen en SVENSK kulturskatt som måste bevaras..

Nu är det bedtime....

NattNatt


Ordet är ditt! ♥
Postat av: Lina

Jag har de sista dagarna tittat på säsong 2 av Varuhuset! Det skildrar verkligen hur det var i Sverige för ett par år sedan! Jag hatar Margareta Öhman och Richard i Charken! Vilka muppar!



Kram

2009-06-22 @ 17:05:54
URL: http://linaishav.blogg.se/
Postat av: Tappaintehoppet

De filmerna berör verkligen. Känns inte som så länge sen vi levde så.

2009-06-23 @ 18:54:53
URL: http://tappaintehoppet.blogspot.com/

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0