”Änglarnas svar”

av Stefan Einhorn..

Med boken Änglarnas svar har Stefan Einhorn utan tvekan skrivit en av fjol årets starkaste romaner. En sinnrikt konstruerad berättelse med oväntade vändningar och märkliga sammanträffanden. Wow!

Sju personer berättar sina livshistorier. Deras inbördes relationer är komplicerade och det är inte förrän alla har kommit till tals som läsaren ser helheten. En finurligt komponerad pusselroman således. Särskilt starkt berörs jag av judinnan Hannas berättelse om uppväxten i Polen, livet i Łódź getto och tillvaron i olika koncentrationsläger. Hanna kommer med de vita bussarna till Sverige där hon blir barnsköterska till en liten pojke, som kommer att betyda mycket för henne. Men Hanna är en sorgsen kvinna med många plågsamma minnen och hennes förflutna gör sig ständigt påmint…

Stefan Einhorns föräldrar Jerzy och Nina Einhorn får något oväntat en biroll i boken. Bägge är läkare, samt överlevare från förintelsen. Om jag hade haft möjlighet att träffa Einhorn så hade jag gärna frågat om föräldrarnas medverkan. Så vitt jag förstår är övriga karaktärer påhittade.

Finns bara ett ord som beskriver mitt omdömme för denna bok: WOW!!!!


Ordet är ditt! ♥

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0