En SANN hjälte !

Läste detta just på Aftonbladet !

Hon stoppade misshandeln av 4-åring i tunnelbanan

Resenärerna i den fullsatta tunnelbanevagnen tittade bort medan pappan misshandlade sin fyraårige son. Men inte Maria Lundin. Den 28-åriga frisören tog nackgrepp på mannen och larmade polisen. När Maria Lundin klev på tunnelbanan mot Bagarmossen den 30 oktober förra året hade hon precis handlat de sista Vågade ingripa ”Jag tänkte att ”Herregud, vagnen är fullsattvarorna till sin födelsedagsmiddag. Vid Slussen i centrala Stockholm klev en barnfamilj på tåget. De satte sig i sätet bredvid Maria längst bak i vagnen. Familjens pojke klättrade på räcket i tåget, så där som barn gör. Pappan sa flera gånger till sin son att sätta sig, säger Maria Lundin.

”Det var så hemskt”

Men fyraåringen lyssnade inte. Då blev pappan våldsam.
– Han blev jättearg och drog ner honom på golvet och började slå honom. Pojken blev alldeles tyst, man hörde honom snyfta. Det var så hemskt, säger Maria Lundin. Sedan slängde pappan pojken i det tomma sätet bredvid och fortsatte slå honom. Det var både med handryggen och med handflatan.

Ingen ingrep

Ingen i vagnen kom till pojkens undsättning.
– Jag tänkte att, ”Herregud, vagnen är fullsatt, varför gör ingen något?”.
Sen kom jag på att jag själv kunde agera så då reste jag mig.
– Jag sa att det inte är okej att aga barn och att han både kunde hamna i fängelse och bli av med vårdnaden av barnen.
Pappan reste sig också från sätet. Först viftade han bort mig och såg sur ut. Men sen insåg han att jag inte skulle ge mig och försökte knuffa mig av tåget. Han knuffade mig i bröstkorgen. Men jag höll mig kvar.
När de slutligen klev av tåget i Bagarmossen sparkade pappan mot en ung kille som lagt sig i bråket på tåget.
– Då kände jag att det fick vara nog. Det var en hårsmån från att killen åkte ner på spåret.

”Det får inte hända”

Maria Lundin tog nackgrepp på mannen samtidigt som hon ringde 112. Därefter höll hon fast honom i tio minuter tills polisen kom. Adrenalin gör så mycket. Jag var så arg. Man slår inte en fyraåring. De är i en sådan beroendesituation till sina föräldrar. Det får inte hända.

Pojken fick 15 slag

Pappan dömdes i januari i år till fyra månaders fängelse och fick betala 12 000 kronor i skadestånd till sin son. Enligt domen i Södertörns tingsrätt fick pojken ta emot 15 slag mot rygg, rumpa, ben, lår, mage och ansikte.


Detta är i mina ögon en sann hjälte... Jag vet att jag hade gjort samma sak.. Har faktiskt gjort det också, två gånger.. Inte tagit till våld men sagt till att det INTE är okej att slå sina barn. Båda gångerna har jag gjort en anmälan till soc..
Andra gången jag gjorde en anmälan fick jag åka till soc. och ha ett möte med de som gjort sina barn illa.. Fick försvara det jag hade sett eftersom familjen blåneckade.. Men jag stod för det jag hade sett och har inte en aning om vad som hände sedan !!  
Min uppmaning till alla människor är att VÅGA lägga sig i... Det är VÅRA barn och VÅRT ansvar att göra det...

 

 


Ordet är ditt! ♥

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0