Att plocka upp eller inte

Ett ständigt återkommande debatt är det här med att plocka upp efter sin hund..

Just nu tycker jag att det är kaos i lilla Ronneby vad det gäller att plocka upp skiten efter sin hund.. Här ligger hundskit precis överallt !! Vid den gatan jag bor vid är hemsk.. Ofta när jag står på balkongen och ser människor som inte plockar upp efter sina hunda brukar jag ropa till.. Hallå där, jag har påsar om du behöver!! Givetvis så är det ALDRIG någon som vill ha.. Gör likadant när jag är ute med min egen hund. Men det är aldrig någon som vill ha nån påse..

Har man hund så ska man fan ta sitt ansvar! Skiter hunden så plockar man upp, så enkelt är det..

Jag bruka tycka att våren är värst, då all snön smälter bort.. Då poppar det upp hundskit överallt...

I Frankrike är det lag på att plocka upp efter sin hund, gör man inte det och någon ser det så bötfälls man..
Suttit och kollat runt lite på nätet och det finns visst en lag: Avföring efter hunden ska plockas upp.
  Det finns det lag på. Enligt ordningslagen kan slarviga hundägare dömas till böter.
  Det är hundägarens skyldighet att själv ta reda på vilka regler som gäller för hunden. Därför kan ingen skylla på ovetande, säger Lars Ingvar Olsson på Östermalmspolisen.
  – Många klagar över hundbajs i parker och på gångvägar. De tycker det är obehagligt. Och det finns ju avsedda papperskorgar, ska det vara så svårt?
  Enligt Stockholms kommuns lokala ordningsföreskrifter ska ”förorening efter hund plockas upp”. Lagen har funnits i över 40 år men få verkar känna till den.
  – Även om hundägarna inte hört talas om lagen borde de använda sunt förnuft, säger Lars Ingvar Olsson.
  Och ännu har ingen blivit bötfälld.
  – Jag är själv hundägare men aldrig hört talas om ett sådant fall, säger Susanna Eriksson på Stockholms tingsrätt.

Ordet är ditt! ♥

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0