Information om Fibromyalgi


Såhär har jag det, inte alltid men ofta...


*Långdragen daglig värk ihela kroppen i såväl vänster som höger sida. Värken "flyttar sig"
* Värken förvärras vid väderomslag eller vid överansträngning. Att överanstränga sig är lätt.
*Vid ex överansträngning, väderomslag & vid andra tillfällen, får jag Influensa liknande symtom. Jag känner mig febrig (men har ingen temp), fryser, svettas, huvudvärk, tilltagande värk i hela kroppen, en bubblande, brusande känsla och blir öm i musklerna. Vissa dagar kan jag inte ha klockan på mig, det blir för smärtsamt.
*Nedsatt muskelstyrka i hela kroppen. Är svag.
*Ömma punkter. Kroppen är full av ömma punkter som vid lätt beröring eller lätt tryck, ger smärta. sk. triggerpunkter
*Trötthet. Både allmän trötthet & snabb muskeltrötthet, känner mig sällan utsövd. Svårt att sova. Inga problem att somna, men vaknar ofta nattetid av att jag har kramp eller smärta.
* Morgonstelhet. Det tar oftast flera timmar innan kroppen kommer igång & mjuknar. Ofta känner jag mig lite bättre på em/kvällen.
*Väderväxlingar. Blåst, kyla & oväder kan göra illa med min kropp. Trots att jag inte ens vistas utomhus så känner kroppen av väderomslaget. Jag reagerar med smärta, surr/bubbel i kroppen, snuva & värk av "influensa typ". Nätter när det blir kraftiga väderomslag sover jag oftast inte alls.
*Magsymtom. Bullrig mage.
* Har svårt med beröring & även ett litet tryck kan vara smärtsamt.
* Tål INTE massage.
*Svullnar i kroppen Det märks påtagligt i händer, fötter och ansikte, även värken i kroppen förvärras o jag får huvudvärk.
*Är ljud & ljuskänslig.
*Glömmer lätt närliggande saker & har lätt att glömma av/tappa ord när man pratar med någon. Svårare att koncentrera mig.
*Har alltid varit "stresstålig" & är det ännu, men den nivån är sänkt. Är mer lättirriterad & det beror säkert på att jag har ont.

JAG KLARAR INTE LÄNGRE AV ATT VARA SOM FÖRR!!

MEN DU KAN HJÄLPA MIG I MIN VARDAG ELLER TILL FEST!

Ordet är ditt! ♥
Postat av: ulrika

Tack för dina ord!

Förstår att jag måste försöka acceptera den här diagnosen... men fattar inte hur än.

Men det kommer väl, just nu är jag bara så trött.



Kram Ulrika

2012-03-09 @ 23:58:41

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0