HjärtLungRäddning....



Idag ska jag hålla utbildning i HLR, en utbildning som jag fick instruktörsutbildning i för många år sedan. Har inte haft kurs på många år.
Så i går fick jag en snabb uppdatering uppe på F17 av Maria och Anders.  Mycket hade förändrats sedan jag gick min första utbildning och det är nu 14 år sedan...

 

De nya anvisningarna för hjärt-lungräddning är enklare än förr. Det innebär att tröskeln att hjälpa blir lägre, att beredskapen att hjälpa blir högre och att återupplivning sker effektivt.

Hjärt-lungräddning för både barn och vuxna har samma antal kompressioner och inblåsningar: 30 kompressioner, 2 inblåsningar.

De nya anvisningarna för hjärt-lungräddning för lekmän betonar hur viktigt det är att man snabbt och effektivt inleder kompressionerna för att trygga en tillräcklig cirkulation. Forskning visar att en effektiv, oavbruten serie på 30 kompressioner ger bättre cirkulation och syretillförsel jämfört med de tidigare anvisningarna.


Ändringar i HLR-anvisningarna

  • Hjärt-lungräddning för vuxen: 30 kompressioner och 2 inblåsningar. Förr 2 inledande inblåsningar, sedan 15 kompressioner och 2 inblåsningar.

  • Hjärt-lungräddning för barn: 5 inledande inblåsningar, sedan 30 kompressioner och 2 inblåsningar. Förr 2 inledande inblåsningar, 5 kompressioner och 1 inblåsning.
  • Att finna pulsen eller tecken på cirkulation hos en person som verkar livlös är svårt och metoderna är osäkra både för lekmän och för yrkesmänniskor och därför har man frångått dessa. Enligt de nya direktiven inleds hjärt-lungräddning genast om en person inte går att väcka och inte andas normalt.
  • Kompressionspunkten är mitt på bröstbenet. De två gånger en fingersbredd som man tidigare skulle mäta upp har frångåtts, eftersom det är viktigt att hjärt-lungräddningen inleds omgående och man inte skall spilla tid på att räkna ut rätt punkt.
  • Om mer än en person deltar i räddningsarbetet av en vuxen eller ett barn utförs kompressionerna och inblåsningarna ändå av en person åt gången, men då kan man byta räddare efter 1-2 minuter.

Hoppas nu att det går bra idag, men jag känner mig rätt säker eftersom jag kommer att använda handledarboken och en DVD film till hjälp....


Ordet är ditt! ♥
Postat av: Susse

Ja jag hoppas innerligt att våren nu är på väg....

snälla ingen mer snö!

I miss you toooooo!!!

men jag kommer ju på måndag igen.....gutt!!

Lycka till med utbildningen idag!!

Kramar

2009-03-28 @ 11:23:05
URL: http://sussse.blogg.se/
Postat av: Tappaintehoppet

Hoppas det gick bra med HLR. Mina elever i år 8 får HLR denna termin av våra sjuksystrar. Det är kanon.

2009-03-28 @ 23:29:54
URL: http://tappaintehoppet.blogspot.com/

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0