Att vara STOLT !!!


Hade en  diskussion idag med eleverna i sjuan på vår torsdags samling.. Diskussions ämnet var Stolthet..
Att vara stolt ! Vad är det för en 13-14 åring? Ungdomarna fick först frågan, Vad kan man vara stolt över? Sedan fick de "brainstorma" och jag skrev på tavlan.
Dessa orden skrev jag (
kommer inte ihåg alla)
* Vännerna
* Famijen
* Saker
* Resultat
* Prestationer
* Sig själv
Närväl orden var nerskrivna så fick eleverna tala om vad de själva var stolta över.. Vännerna och familjen sa de flesta. Någon var nöjd med ett provresultat ;)
Nästa fråga var om det var fel att vara stolt. De flesta sa att det inte var det men en tjej sa att det kan ju ocks bli skryt av det hela. Att det tjatas exempelvis om en tröja man är stolt över. Jag sa då att i mina ögon så är skryt något som mottagaren hör, inte den som är stolt.
Tog exemplet om en ny tröja. Jag är jätte stolt över min nya tröja och säger det till alla. Jag bär min tröja med stolthet över att jag haft råd att köpa den ;)  Då finns det ju alltid någon som blir/är avundsjuk och då kallas det genast för skryt.
Det blev en bra diskussion med massa kloka funderingar.. Kul, så detta blir det till att göra fler gånger..


Vad är JAG stolt över då... Jo först och främst över mig själv. Att jag lyckats bli den person jag är trots all skit jag
gått igenom.. Är stolt över mina undebara tejer som också lyckats med de vill så
långt i livet. Stolt över hur de har blivit som individer ...  Stolt över att de vågar !! Vågar stå för det de tror på och  att de har tron på sig själva. Tjatigt? Ja!! Skryt ?? NÄ.. Stolt Mamma !!!




Sitter och lyssnar på Caj medans jag skriver.  Om ni inte har lyssnat på honom innan så rekomenderar jag det starkt.
När jag hörde låten Avdelning 10 första gången så grät jag. Det är så att jag och caj gick i skolan tillsammans ute på Hasslö och Caj var en glad skit som var hur duktig som helst på basket. En kille som nästan alla tjejer i klassen var kär i.. När man sedan 25 år senare hör en sådan tung låt kan man inget annat än gråta, inte jag iallafall. Ja, jag vet att jag är lite blödig...

Nä nu ska jag göra lite nytta innan maken kommer hem...
PussochHej

 

Ordet är ditt! ♥
Postat av: karin i london

vilken bra diskussion! sant dar ar valdigt intressant, jag bor i england och har har de en liten annan syn pa sana saker; det har varit valdigt spannande att ta del av.



jag ska nog borja skriva ner lite saker jag ar stolt eller nojd over sa man inte glommer bort det! ha en rba helg!



2009-01-31 @ 13:24:31
URL: http://missromarker.wordpress.com

♥Kommentera inlägget här♥:

Ditt namn:
Vill du bli ihågkommen? Klicka här!

E-postadress: (Publiceras givetvis INTE)

Din Bloggadress här, Tack:

♥Kommentar♥:

Trackback
RSS 2.0